Minggu, 07 Oktober 2012

Biarlah Aku cantik dimata-Mu



Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki, biarlah
aku cantik dimatamu..

Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai
murkah Allah ada disitu..
Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki 
bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu
seolah-olah aku ini barang yang dapat dimiliki
sesuka hati..

Bagaimana akan kujawab dihadapan Allah kelak
andai ditanya?
Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup dimuka bumi?
Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku,
aku juga perlu menjadi perempuan yang baik,
bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang
baik untuk lelaki yang baik Aku bukanlah gadis
yang cerewet dlm memilih pasangan hidup..

Siapalah diriku untuk memilih
permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir 
yang wujud dimana-mana,
tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain,
 dilamar lelaki yang bakal memimpinku kearah tujuan yang satu.. Islam

Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf,
juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman,
atau semulia Nabi Muhammad, yang mampu
mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuatku terpikat..

Andainya kaulah
jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz, 
Allah pasti akan menanamkan rasa kasih sayang dlm hatiku juga hatimu..
Seorang gadis yang membiarkan dirinya dikerumuni, didekati, diakrabi 

oleh lelaki yang bukan muhrimnya, cukuplah dgn itu hilang harga dirinya
dihadapan Allah, Yang dicari walaupun bukan putra raja, biarlah putra
agama..
Yang dimimpi, biarlah tak punya rupa, asal
sedap dipandang mata..Yang dinilai, bukan
sempurna sifat jasmani, asalkan sifat rohani&hati.

Yang dihadapi, bukan jihad pada semangat, asal
perjuangannya ada matlamat.. Yang dinanti,

bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji
setia..Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn
kehendak hati, insyaAllah ku redha dgn ketetapan Illahi
Wahai wanita, kuingatkan diriku, dan dirimu,
peliharalah diri & jagalah kesucian..

oasejiwa.~

3 komentar:

Bang Alex mengatakan...

Like

Unknown mengatakan...

y syukron telah berkunjung di blog sederhana ini.. mampir lagi y

Dien mengatakan...

:)

Posting Komentar